Wednesday, January 29, 2014

DOKUMENTATION: Putins Spiele. Von Alexander Gentelev (arte.tv)


Dienstag, 28. Januar um 20:20 Uhr (90 Min.)
Origin: MDR
Land: Deutschland
Jahr: 2013
Als Live verfügbar: ja
Tonformat: Stereo
Bildformat: HD, 16/9
Arte+7: 28.01-04.02.2014

Wiederholung:
Do, 06.02. um 8:55 Uhr

(arte.tv) Was passiert hinter den Kulissen, wenn sich Russland den olympischen Traum Vladimir Putins erfüllen will? Wie korrupt ging und geht es bei der Vorbereitung auf die XXII. Olympischen Winterspiele in Sotschi 2014 zu, in einem Ort, dessen subtropisches Klima eine Wintersport-Veranstaltung als absurd erscheinen lässt?

Was passiert hinter den Kulissen zu, wenn sich Russland den olympischen Traum Vladimir Putins erfüllen will? Wie korrupt ging und geht es bei der Vorbereitung auf die XXII. Olympischen Winterspiele in Sotschi 2014 zu, in einem Ort, dessen subtropisches Klima eine Wintersport-Veranstaltung als absurd erscheinen lässt. Wer gewinnt und wer verliert, noch bevor der erste Wettkampf begonnen hat?

Wie kam es, dass Sotschi trotz schlechter Bewertung der Olympiabewerbung die Spiele zugesprochen bekam? Wie bringen die russischen Veranstalter nun das Kunststück fertig, einen traditionellen Sommerfrische-Ort in ein Wintersportparadies zu verwandeln? Was geschieht hinter den von Spezialkräften strengstens bewachten Zäunen der russischen Olympia-Baustelle? Die Antworten auf diese drängenden Fragen geben Profiteure des Baubooms aus dem In- und Ausland, Insider der Baubranche, die das Kickback-System, also das System der verdeckten Provision, kennen, Vertreter der Behörden und des Staates, geschädigte Bürger, die ihre Häuser und Grundstücke verloren haben und folglich zwangsumgesiedelt wurden, und nicht zuletzt Umweltaktivisten.

Die Machtelite Russlands setzt um jeden Preis ein Projekt durch, das dem gesunden Menschenverstand widerspricht. Die Realisierung der absurdesten Olympischen Spiele der Geschichte beruht auf der systemimmanenten Korruption in Russland, in der sich eine kleine politische Elite auf Kosten des Staatshaushalts und der einfachen Leute bereichert.

Der renommierte Dokumentarfilmer Alexander Gentelev arbeitet in "Putins Spiele" neben dem Tragischen ganz bewusst das Absurde heraus. Er zeigt Sotschi 2014 als Farce, in der ein allmächtiger Herrscher sich langweilt und die Puppen tanzen lässt.

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Sotschi ist ein Badeort an der russischen Schwarzmeerküste. Hier will Russlands Präsident im Februar 2014 die „perfekten“ Winterspiele austragen lassen. Doch bereits im Vorfeld gibt es Kritik: Korruption wird vermutet, wenn der Putin-Vertraute Wladimir Jakunin, Chef der russischen Bahn, das mit 6,5 Milliarden Euro teuerste Bauprojekt der Spiele verantwortet oder Arkadi Rotenberg, ein früherer Judo-Partner des Präsidenten, den Zuschlag von Bauaufträgen in Höhe von 5,7 Milliarden Euro erhält. Die Umweltwache Nordkaukasus kritisiert, dass für die Spiele 20.000 Hektar Wald abgeholzt, Quellenlandschaften zerstört und Tierpopulationen vertrieben werden. Sotschi liegt zudem in einer der konfliktreichsten Regionen des Kaukasus. Menschenrechtler prangern Maßnahmen gegen Terror an, wie das Demonstrationsverbot und die Kontrolle der Web-Kommunikation.

Mehr Informationen und eine Chronologie: future.arte.tv/de/sotschi

Sunday, January 26, 2014

CALL FOR APPLICATION: noor-nikon masterclass (noorimages.com)

(noorimages.comNOORNikon and Genis Aci Project Office (GAPO) invite photographers to submit their portfolios for selection for the 2014 NOOR-Nikon Masterclass in Documentary Photography in Turkey.

NOOR photo agency and foundation  and Nikon Europe  support documentary photographers from emerging markets all over the world through the organization of annual motivational masterclasses.

The 2014 program takes place in Istanbul, Turkey, organized in collaboration with Genis Aci Project Office (GAPO)24 March through to 28 March 2014.

The masterclass will be accessible to young and aspiring documentary photographers and photojournalists from the following countries: Armenia, Azerbaijan, Cyprus, Georgia, Greece, Iraq, Iran, Israel, Jordan, Lebanon, Palestine, Syria and Turkey.

THE WORKSHOP
During the five days of the workshop, 15 participants, together with three member photographers of NOOR and NOOR’s managing director will share experiences, work on portfolios, improve editing skills and learn how to pick up and develop stories. Each day consists of intensive communication with the photographers on the subjects of technical features and the peculiarities of the international photo market. It is a unique opportunity to gain new knowledge, contacts, learn to tell stories in a visual language and develop a personal vision.

The workshop is free of charge; travel and accommodation costs will be reimbursed (possession of a passport and travel insurance is required to apply).

SUBMISSION
For submission you are required to have:
• Basic experience in documentary photography or photojournalism;
• A high level of motivation;
• English language skills (the workshop is in English);
• A good technical understanding of your camera equipment, a working knowledge of the media environment and basic image management skills.
 To apply you need to send a PDF file not exceeding 6 MB including:
• A CV including your contact information and a written text explaining your work and projects. Please clarify your involvement in photography by showing a proven track record, proof of a photographic training or at least 1-year experience of practice;
• Motivation letter in English (1 page);
• A portfolio of max. 30 images with text introductions and captions (please show your story telling skills by presenting at least one picture story of 8 images).

Please send your application to: masterclass2014@noorimages.com before midnight C.E.T. Monday 10 February 2014.

If sending a PDF creates a problem, we accept links and word documents or alternative formats. For more information contact NOOR via masterclass2014@noorimages.com or tel. +31.20.6164040 or Skype: noorimages (Amsterdam).

In case you are selected for the workshop, you will be asked to perform a short assignment to work on before the workshop starts.

Application deadline: 10 February 2014 (before midnight C.E.T.).

Organized with the generous support of Nikon Europe B.V.

PHOTOGRAPHY: EurasiaNet's 2013 Photos of the Year (eurasianet.org)

(eurasianet.orgIstanbul's city center exploded in protest during the summer, Syria's civil war continued through the year, the targeting of undocumented workers in Russia intensified, and America's use of the Manas airbase in Kyrgyzstan soon comes to an end. These, and hundreds of other stories, were covered by our contributing photojournalists and documentary photographers in 2013. It is through their eyes and by capturing with their cameras that EurasiaNet.org can present unique stories of people, events, and humanity in the South Caucasus, throughout Central Asia, across the Anatolian Plain, and over the rolling steppe of Mongolia.

These images are a look back at EurasiaNet's best photo coverage of news and stories from 2013. Although all of the excellent photos and hard work from our photographers cannot be featured on this select gallery of images, you can review all of our posted Photo Essays hereand our posted Audio Slideshows here.

A fence erected along the border of Georgia and breakaway South Ossetia is disrupting daily life in area villages. (Molly Corso)

Nakhshun Gasparova shows one of the few things she took with her when she fled the Nagorno Karabakh war. (Anahit Hayrapetyan)

The Firuza sanatorium in Borjomi is the only operational spa left almost untouched from the Soviet era. (Justyna Mielnikiewicz)

Women comfort each other during a Tbilisi ceremony memorializing the conflict over Abkhazia. (Justyna Mielnikiewicz)

Georgian soldiers disembark at the Manas Transit Center, in Kyrgyzstan, after a charter flight from Tbilisi. (David Trilling)

A Rustavi steel factory in Georgia is among the major buyers of scrap metal, which is melted and re-used. (Temo Bardzimashvili)

Students with the Tbilisi public school for visually impaired children rehearse for an upcoming concert. (Temo Bardzimashvili)

A history of Borjomi bottles is displayed in the entrance hall of Borjomi Bottling Factory # 2. (Justyna Mielnikiewicz)

War vet Mnats Sarkisian fought for Armenia 25 years ago during the conflict over Nagorno Karabakh. (Anahit Hayrapetyan)

Anton Pilossian pauses behind the curtain before the start of a show of Tbilisi’s 125-year-old circus. (Justyna Mielnikiewicz)

Georgia’s famous Borjomi mineral water winds it way through the Borjomi-Kharagauli National Park. (Justyna Mielnikiewicz)

Scrap metal workers strip rebar from an abandoned factory in Rustavi, Georgia. (Temo Bardzimashvili)

NEW PUBLICATION: Caucasus Conflict Culture: Anthropological Perspectives on Times of Crisis. Voell, Stéphane and Ketevan Khutsishvili (eds.) 2013 (caucasusconflict.wordpress.com)

(caucasusconflict.wordpress.com) Voell, Stéphane and Ketevan Khutsishvili (eds.) 2013. Caucasus Conflict Culture: Anthropological Perspectives on Times of Crisis (Curupira Workshop, 18). Marburg: Curupira. 296 pp.
“At beginning there was a conference in Tbilisi. At the end there is this book. The latter is closely related to the former. The book would not have been possible without the initial conference. But the conference and the book are very different from each other. In November 2011 the Institute of Ethnology of the Ivane Javakhishvili Tbilisi State University hosted the conference ‘Caucasus, Conflict, Culture: First Symposium on Anthropology and the Prevention of Conflicts in Armenia, Azerbaijan and Georgia‘ (CCC1). The event was organised together with the Department of Cultural and Social Anthropology of the Philipps-Universität Marburg. It was probably the first purely anthropological conference (just three years after the Georgian-Russian War in August 2008) to deal with conflictual relations in the South Caucasus, focussing on the perspective ›from below‹ and including numerous local scholars. Many papers given at CCC1 referred explicitly or implicitly to the conflict-torn Caucasian present. The presenters touched a wide variety of topics, from mass protest rallies in Yerevan preceding the Nagorno-Karabakh war to staged skirmishes between prominent chefs in local restaurants, enacting a culture war on which nation supposedly invented which dish.” (Khutsishvili/Voell in the Preface of the book).
The cover image for this book is a detail of a collage by the artist and film maker Sergey Parajanov (1924-1990). It is taken from collage from the series ‘Several Episodes from Gioconda’s Life’ (1989). The same image was used for the programme booklet of the conference CCC1. We used to call it ‘Mona Lisa in Conflict’. We can use this picture for the cover with the kind permission of the ›Sergey Parajanov Museum‹ in Yerevan.
(note: Even though the books has been officially published in 2013 for some ‘technical’ reason it will only be available in the next days to come).
The edited volume contains the following chapters:
  • Ketevan Khutsishvili and Stéphane Voell. Preface
  • Stéphane Voell. Going Beyond Essentialism: Introduction
  • Mkhitar Gabrielyan and Artak Dabaghyan. At Borders as in Islands: Steps of Anthropology into the Field
  • Levon Abrahamian and Gayane Shagoyan. Rallies as Festival and the Festival as a Model for Rallies
  • Philipp Naucke. Gene Sharp: Nonviolent Action and the Rose Revolution – On the Confusion of Political and Scholarly Success
  • Sergey Rumyansev and Sevil Huseynova. Peaceful Interethnic Cooperation during the Nagorno-Karabakh Crisis: a Criticism of Attempts to Essentialise Conflicts
  • Arsen Hakobyan. New Life in a New Space: the Appropriation of ‘Alien’ Space Armenian Refugees in the Village of Dzyunashogh
  • Ilham Abbasov. From ›Friendship of Peoples‹ to a Discourse of ‘Tolerance’: Constructing Ethnic Boundaries in Post-Soviet Azerbaijan
  • Sascha Roth. The Making of Home, the Making of Nation: Cultural Notions of Conflict and Displacement in Post-Soviet Azerbaijan
  • Yulia Antonyan. Reminiscences of the Future: the Social Life of Monuments in Refugee-Villages
  • Tea Kamushadze. Conceptualisation of the Past: the Place of the Socialist City in Georgian National History
  • Melanie Krebs. Negotiating Cosmopolitanism in Baku
  • Sevil Huseynova. Ethno-cultural Diversity in the Imperial and Post-Imperial City: Communal Violence, Nationalist Conflicts and Interethnic Cooperation in Baku in the 19th-21st Centuries
  • Nino Aivazishvili-Gehne. Ingiloy – Ingiloi: the Ethnicity and Identity of a Minority in Azerbaijan
  • Natia Jalabadze and Lavrenti Janiashvili. Perspectives for the Integration of Ethnic Minorities in a 
    Multicultural Region: the Example of Kvemo Kartli
  • Giorgi Cheishvili and Natalie Wahnsiedler. Student’s Report on ‘Caucasus, Conflict, Culture 1′

Saturday, January 25, 2014

SCIENCE: Being A State and States Of Being in Highland Georgia. By Florian Mühlfried (berghahnbooks.com)

It is an important contribution to the anthropology of the state, the Caucasus and it especially helps to conceptualise a group of people without falling in the trap of ethnic ‘groupism’, so present in many writings on the Caucasus.”  ·  Stephane Voell, Philipps University Marburg
This is an exceptionally ambitious study… it is highly original – no one else has written about these mountains before!”  ·  Chris Hann, Max Planck Institute Halle
“I found this to be a delightful manuscript on a badly needed subject.”  ·  Bruce Grant, New York University
“This book … will point the way to promising avenues for future research on the cultural and religious practices of the peoples of the Caucasus (and doubtless elsewhere).”  ·  Kevin Tuite, University of Montréal
(berghahnbooks.com) The highlands region of the republic of Georgia, one of the former Soviet Socialist Republics, has long been legendary for its beauty. It is often assumed that the state has only made partial inroads into this region, and is mostly perceived as alien. Taking a fresh look at the Georgian highlands allows the author to consider perennial questions of citizenship, belonging, and mobility in a context that has otherwise been known only for its folkloric dimensions. Scrutinizing forms of identification with the state at its margins, as well as local encounters with the erratic Soviet and post-Soviet state, the author argues that citizenship is both a sought-after means of entitlement and a way of guarding against the state. This book not only challenges theories in the study of citizenship but also the axioms of integration in Western social sciences in general.
Florian Mühlfried teaches in the Caucasus Studies Program at the Friedrich Schiller University of Jena. Previously, he was a research assistant at the Max Planck Institute for Social Anthropology and a visiting professor at the University of Campinas, Brazil. He is he author of Post-Soviet Feasting: The Georgian Banquet in Transition (2006, in German) and co-edited Exploring the Edge of Empire: Soviet Era Anthropology in the Caucasus and Central Asia with Sergey Sokolovskiy (2012).
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Contents

Illustrations
Acknowledgments
Introduction
Chapter 1. Of a Mobile Field
Chapter 2. Of Hidden Treasures in the Mountains and a State that Comes and Goes
Chapter 3. Of Reborn Citizens in a Post-Soviet Landscape
Chapter 4. Of Three Ways to Be a State
Chapter 5. Of Triple Winning and Simple Losing
Conclusion
Appendix
Bibliography
Index

Friday, January 24, 2014

KULTUR: Deutsche Siedlungen in Georgien. Von Hans- Ulrich Trosien (trosien.info)

(trosien.info) Da ich ja viel Zeit in Tbilisi hatte, machte ich endlich mal, was ich schon lange tun wollte. Ich hatte von deutschen Siedlungen, den Schwabendörfern gehört und gelesen und wollte dort einmal hin.

Bolnisi ist der wichtigste Ort. Um 1820 waren „radikale Pietisten“, die sich von der Landeskirche absonderten, aus Württemberg entflohen und siedelten dort. Damals hieß der Ort Katharinenfeld.


Lange waren sie aber nicht glücklich, denn muslimische Freischärler überfielen die Stadt und versklavten und töteten viele von ihnen. Als die Russen 1921 kamen, nannten sie den Ort Luxemburg. Später, 1941, in der Stalinära, wurden die Deutschen ohne georgische Ehepartner nach Sibirien und Kasachstan deportiert. 1944 wurde der Ort auf den heutigen Namen umgetauft.


Das Erbe der Deutschen wird von der evangelischen Gemeinde getragen. Das Geschichtliche kann man bei Bedarf aber besser und ausführlicher bei Wikipedia nachlesen.

Also startete ich morgens in das 30 Kilometer entfernte Asureti, um danach nach Bolnisi, noch weitere 30 Kilometer von Tbilisi entfernt, zu reisen.

Auf der Hauptkreuzung des Dorfes standen jede Menge Männer herum, die ich fragte ob ich hier richtig sei. Ja! Ich outete mich auch als Deutscher und einer der Truppe zeigte in eine Richtung und sagte immer Manfred. Da war aber nichts.

Ich stellte mir Manfred als einen steinalten Mann vor, der vielleicht gerade noch den Gruß der Kriegszeit beherrscht und ansonsten alles vergessen hat. Ich bedankte mich und fuhr erst einmal das Dorf ab. In Asureti war von schwäbischer Häuslebauer Mentalität nicht mehr viel zu spüren. Es ist reichlich runtergekommen. Die Straße endete kurz hinter der Kirche mit deutscher Inschrift über der Vordertür. Hintertüren gab es nicht, denn fleißige Sowjetbürger hatten in der Zeit der ruhmreichen Sowjetunion eine Art Werkstatt oder Garage direkt an die Kirche angeflanscht.

Das Dorf bietet leider bis auf wenige Lichtblicke ein Bild der Trostlosigkeit.

Als ich wieder zur Kreuzung zurückfuhr, stand der Mann, der von Manfred sprach, schon vor einem Haus. Ich hielt natürlich an und er rief dann nach dem ominösen Manfred. Erst tat sich gar nichts, dann wurden die Hunde im Haus wohl aufmerksam und meldeten sich. Es ging ein Fenster auf und ein Mann schaute heraus. Ich sagte so mehr fragend, dass er ja wohl noch etwas Deutsch spricht. Ja, ja. Kann er und ob ich reinkommen will. Ja gerne. Ok, bloß die Hunde sind so wild. Macht nichts, ich mag Hunde.

Also nachdem ich drei freudig erregte Hunde beglückt hatte, kam ich erst einmal dazu, den Hausherren zu begrüßen. Er war weder steinalt noch hatte er Lücken in der deutschen Sprache. Wir sind fast gleichaltrig und sind beide in Schwerin geboren. Manfred ist aber bei Parchim aufgewachsen. Er lebt seit 8 Jahren dort, hat das Haus gekauft, baut es um und aus und hat sich dem Weinanbau und der Weinproduktion im kleinen Rahmen verschrieben. Eine kleine Pension richtet er gerade ein. Platz hat er wirklich genug.

Es war ein unheimlich anregendes und interessantes Gespräch. Er wollte eigentlich heute nach Bolnisi und fragte, ob ich nicht mitwill. Keine Frage, dahin wollte ich ohnehin fahren. So fuhren wir zusammen dorthin.

Unterwegs realisierte ich, dass ich schon einmal in dieser Kleinstadt war. Zur Hochzeit vom Freund meines Kollegen Davit haben wir da die Braut abgeholt. Keiner der Georgier hatte damals aber etwas zur Geschichte der Stadt gesagt. Gut, gefragt hatte ich aber auch nicht.

Auf jeden Fall bietet Bolnisi für Denkmalpfleger ein Betätigungsfeld über Jahre. Es ist eine wunderschöne alte, aber leider marode Bausubstanz vorhanden.

Natürlich kennt Manfred nach 8 Jahren dort viele Leute. Unter anderem auch den Besitzer einer alten Wassermühle. Auch ein Deutscher, der diese Mühle zum Hotel und Restaurant umgebaut hat. Eine Perle in der Gegend dort. Vom Feinsten. Allerdings, das investierte Geld wird er nicht mehr erwirtschaften können. Aber das spielt nicht die Rolle. Es ist ein Liebhaberstück.


Leider war der gute Mann gerade in Deutschland. So verzehrten wir die wirklich schmackhaften Forellen in seinem schönen Restaurant alleine. Aber ich weiß, da fahre ich noch mindestens einmal hin. Manfred hat auch ein paar Mal gesagt, dass wir uns wieder treffen sollten. Weihnachten könnten wir Gans mit Rotkohl und Klößen zubereiten. Ich denke darüber nach, weil ich Weihnachten höchstwahrscheinlich in Georgien verleben werde, wo es natürlich keine deutschen Weihnachtstage gibt.


Dann besuchten wir noch eine Familie, wo alle Russisch sprachen, aber der Mann Tomas heißt. Die deutschen Wurzeln habe ich noch nicht ergründet. Vielleicht nächstes Mal.

Die Hausfrau hatte natürlich etwas zu Essen vorbereitet, aber nach den Forellen waren wir eigentlich schon satt. Es war schon etwas gewöhnungsbedürftig, wie die Familie dort lebt. Dafür aber umso herzlicher.

Auf den ersten Blick erscheint es gar nicht so, aber es ist eine spannende Gegend. Mit einem Stausee, der verschwunden ist, weil ein paar Trottel das Wehr öffneten, um Fische zu fangen. Dann haben sie es nicht mehr zubekommen. Seitdem ist die Natur dort durcheinander. Es gibt auch eine alte Goldmine dort und ehemals vollbewässerte Ackerflächen, aus denen jetzt andere Spinner die Stahlrohre ausbuddeln und verkaufen. So ist die eigentlich fruchtbare Ackerfläche braun wie in Australien, wenn es monatelang nicht geregnet hat.

Ich brachte Manfred nach Asureti zurück und er wusste viel über die Gegend dort zu berichten. Vor Allem Aserbaidschaner haben dort riesige Ländereien gekauft oder gepachtet und betreiben dort sehr fleißig Ackerbau und Viehzucht und schaffen es zu bescheidenem Wohlstand. Es gibt sogar einen McDonalds. Das soll schon was heißen.

Die Straße war auch einmal kurz blockiert, weil eine riesige Schafherde dort langlief. Die Schäfer waren allesamt Azeris. Einer fragte nach Wasser und zufällig hatte ich etwas davon im Auto, weil ein Mitfahrer es irgendwann vergessen hatte. So konnte es schließlich doch noch einem guten Zweck zugeführt werden.

Sonntag machte ich mich auf den Rückweg nach Batumi. Allerdings war das nur für eine kurze Zeit dort, weil ich am folgenden Sonntag, am 24. November, schon wieder in die Hauptstadt musste.

Tuesday, January 21, 2014

ART IN RESIDENCE: Open Call for Georgian Artists (kair.sk)

Open Call for Georgian Artists 
(kair.sk) K.A.I.R. – Košice Artist in Residence, in collaboration with GeoAIR residency invites artists from Georgia to apply for K.A.I.R. residency. Selected artist will work in Košice on a project reflecting changing environment and the transformation of the city.

Host organization

Košice 2013 – European Capital of Culture (www.kosice2013.sk)

Košice

By now, Košice and whole Eastern Slovakia is one of the most fascinating regions in Europe. Not for nothing, Košice was the “European Capital of Culture” in 2013. During the last centuries, the whole region was influenced by many different kingdoms, countries and cultural groups and still you can feel this multicultural spirit in the city, also because of the huge Hungarian and Roma minorities and the three universities. During the socialistic time, Košice became a centre of steel industry, the population tripled within 3o years. The influence of the former socialistic times, especially in architecture and working infrastructure, still exists. During the last years, Košice, located at the Schengen border, starts a huge transformation process and will become an important cultural hub between east and west in social, political and artistic terms.

Artist in Residence

In the frame of European Capital of Culture the NGO Košice 2013 is running an international Artist-in-Residence-program for the artists from all over the world and out of all artistic disciplines and expressions. We give our residents the possibility to become a cultural pioneer and work in the inspire environment of Košice`s singular cultural surrounding to realize art projects, collaborate with the agile local art scene and present themselves to the local and national public.

We pursuit three main goals within the residency program:

- Support the creative energy of every invited artist and give her/him the chance to work in a new environment and to find (new) artistic ways of expression
- Stimulate the art scene in Košice, in the region and in whole Slovakia. Support the dialogue as well as the confrontation of the residency artists with local artists and the wide public.
- Create/strengthen a beneficial environment for the development of innovative and international contemporary art projects with international and local participants.

According to our main goals, our team will introduce every artist in the social environment of the city and the region and help them to build up networks and collaborations with local artists. We will organise public events like artist talks, projections, workshops, open studios to give all artists the chance to introduce and present themselves to a wide public. A final project/exhibition will show the working process during the stay of each artist.

K.A.I.R. – FACTS

What we provide

- Two month residency in Kosice, Eastern Slovakia (June and July 2014)
- Free accommodation and studio in Kasárne/Kulturpark, former military barracks renovated into the multi-genre cultural centre (kosice2013.sk).The two room flats are fully furnished with kitchen. The studio is equipped with basic tools and technical equipment.
- Honorary 500€ per month
- Travelling costs maximum 350€
- Material costs 500€
- Production and PR support

What we demand

- We are searching for visual artists from Georgia, who are open to collaborations with local artists. The artist should work on site specific project reflecting changing environment and the transformation of the city.
Artist should be able to know English on at least working level (hosting residency will support with the translations when needed).
- One presentation during the residency and final project/exhibition at the end
- Compulsory attendance
- Presentation/public event about the residency project upon return to Georgia

Application

The application must consist of three PDF files (all written in English and named as below)

- PDF n°1: Curriculum Vitae – a short CV including your name, address, phone, email, educational and exhibition background
- PDF n°2: Letter of motivation and objectives – briefly describe your motivation to come to Košice and first ideas of projects you would like to realise
- PDF n°3: Portfolio – artist statement and presentation of artworks (texts, photos, links tovideo or audio sharing websites: YouTube, Vimeo, Soundcloud etc.)
- Deadline: 31st of January, 10:00 AM 2014 / please send it only via email (subject line: K.A.I.R./GeoAIR application) to infogeoair@gmail.com


Contact to host organization

- K.A.I.R. Management: Zuzana Kotiková – zuzana.kotikova@kosice2013.sk / 00421915078489
- Online: kair.sk (official website), k-a-i-r.tumblr.com (blog), https://www.facebook.com/KosiceArtistInResidence (facebook), www.youtube.com (youtube channel)

Sunday, January 19, 2014

LITERARISCHE REPORAGE: Arkadi Babtschenko: "Ein Tag wie ein Leben. Vom Krieg". Von Gregor Ziolkowski (deutschlandradiokultur.de)

(deutschlandradiokultur.de) Seinen Militärdienst leistete Arkadi Babtschenko in Tschetschenien. Die Kriegserfahrung hat den russischen Journalisten nicht mehr losgelassen. "Ein Tag wie im Leben" ist sein drittes Buch darüber.

Podcast >>>

Zerstörung in der tschetschenischen Hauptstadt Grosny
Kriegszerstörung in der tschetschenischen Hauptstadt Grosny (AP Archiv)
Arkadi Babtschenko ist vom Krieg geradezu besessen. Mit "Ein Tag wie ein Leben" legt er sein drittes Buch vor, das sich diesem Thema zuwendet, und erneut ist die eigene Erfahrung dieses Autors, seine Erlebnisse in den zwei Tschetschenien-Kriegen, ein wichtiger Pfeiler seiner Erzählungen. Allerdings erweitert der Autor in diesem Buch sein Blickfeld erheblich und dies sowohl in geographischer als auch in zeitlicher Hinsicht, ein Umstand, der auch auf der reflexiven Ebene Folgen hat.

Denn wenn die vorherigen Bücher Babtschenkos klar auf die Individualisierung des Phänomens Krieg abzielten, auf die Unmittelbarkeit des Erlebens. Auf die Heranführung des Lesers bis zum Leib des einfachen Soldaten, der sein Fleisch und sein Hirn der härtesten Gefährdung aussetzen muss. So geht es auch hier darum, aber eben auch um mehr.

Die Erfahrungen des Kriegsreporters fließen da ein, der etwa an die Schauplätze des russisch-georgischen Konflikts gereist ist und diese noch glühenden Brandherde, diese Landschaften nach der Schlacht, mit der Eindringlichkeit eines Augenzeugen beschreibt, auch ohne selbst Beteiligter gewesen zu sein. Die geopolitische Dimension dieses Konflikts, der da zwischen NATO-Gelüsten auf georgischer Seite und russischen Interessen zu verorten ist, gerät dabei in den Blick, ohne dass die Geschehnisse eine letzte Erklärung finden würden.

Zwielichtige Begegnungen

Begegnungen mit durchaus zwielichtigen "Geschäftsleuten", die offenkundig in der Grauzone des privatwirtschaftlichen Söldnertums ihr Auskommen finden. Leuchten hinein in die Merkwürdigkeiten einer konfliktiven Gegenwart, die unter dem Stichwort "Krieg" nicht mehr ausschließlich nationalstaatliche Konfrontationen versteht. Sondern einen globalisierten, dabei lokal eingegrenzten Wirtschaftsfaktor, der in gewisser Weise auch "Arbeitsplätze" und "Märkte" bereithält, die vielleicht Irak oder Afghanistan heißen.

Immer wieder treibt den Kriegsphänomen-Besessenen die Sinnfrage um. Wozu tut man das? Wer unter den unmittelbar Beteiligten versteht eigentlich die Motive für das Kämpfen? Unter welchen Bannern werden diese Auseinandersetzungen geführt? Heimat, Patriotismus, Religion, Pflicht - Begriffe, die Babtschenko unaufdringlich in die Debatte wirft, weil er sie an konkreten Personen und ihren Lebensläufen entlang verhandelt. Aus der jeweiligen Geschichte selbst ergeben sich diese Fragestellungen, die nach Werten fragen, wobei die Antworten eher verhalten ausfallen.

Verarmte Kriegsveteranen

Als schlichtweg desaströs beschreibt er die Situation jener – inzwischen uralten – Generation von Kriegsveteranen, die im Zweiten Weltkrieg gekämpft haben und im heutigen Russland ein Bettlerdasein führen müssen. Die thematische Linie – Wie geht das Land mit seinen Kriegsveteranen um? - wird aber auch am Beispiel der Afghanistan- und Tschetschenien-Veteranen verfolgt, auch dies ein nicht allzu rühmliches Kapitel.

"Vom Krieg", das ist ein gut gewählter Untertitel für dieses Buch. Zwischen literarischer Reportage, historischem Exkurs und sozialpsychologischer Reflexion sondiert es am jeweiligen Beispiel jenes beunruhigende Terrain, das für uns seit langer Zeit woanders liegt, ohne dass es den Anspruch erheben würde, die jeweilige Situation erschöpfend zu erklären. Dieses "Woanders" ist hier nichts anderes als ein Schlachtfeld des Menschlichen, im Zweifelsfall gar nicht so weit entfernt.

Arkadi Babtschenko: EinTag wie ein Leben. Vom KriegAus dem Russischen von Olaf Kühl
Rowohlt Verlag, Berlin 2014
272 Seiten, 19,95 Euro

Mehr zum Thema:
20.05.2009 | KRITIK
Arkadi Babtschenko: "Ein guter Ort zum Sterben"
3.05.2009 | LITERATUR
Literarische Sichten auf Krieg von Remarque bis zu Babtschenko


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KAUKASUS-REISEN: Reise in die Wintersteppe zu den Hirten von Schiraki und in die Weinregion Kachetien (kaukasus-reisen.de)

(kaukasus-reisen.de) Für Kurzentschlossene: Ab 15.02. gehen wir in den Südosten Georgiens in die Steppe von Schiraki und in den Nationalpark Vashlovani und dann auf einen Abstecher in die Weinregion Kachetien. Ein Besuch bei den tuschetischen Hirten in ihren Winterquartieren und in unvergleichlichen Landschaften. Reisedauer 7 Tage. Wenig Komfort dafür Abenteuer, Schafe, Hunde, Pferde, Vögel. Ideal für Fotografen.

Weitere Informationen hier: kaukasus-reisen.de/wintersteppe-schiraki

ART: Nataliya Goncharovaʼs Hay Cutting and David Kakabadzeʼs Cubist Self-Portrait; a comparison. By Inge Snip (adjapsandali.wordpress.com)

(adjapsandali.wordpress.com) The start of the 20th century saw a blossoming of modern art in both Russia and Georgia, where in an intense period of time a ʻcultural evolutionʼ took place. In Russia, in rejection of the West, through neo-primitivism, a search was initiated to find new shapes, colors and conceptions. However, in Georgia no such rejection of the West took place, nevertheless, through collaboration of different art movements the same goal was set.

Two major figures who influenced the development in modern art in respectively Russia and Georgia are Nataliya Goncharova and David Kakabadze. Comparing their artworks, will lead to a more comprehensive overview of the developments of those times, as Goncharova clearly had the desire to move away from the West, and Kakabadze, on the other hand, was obsessed with accumulating as much different views on art and sciences during his life. In the following essay two of their paintings will be analyzed, the neo-primitive work ʻHay Cuttingʼ by Nataliya Goncharova in 1910, and David Kakabadzeʼs cubist self-portrait of 1914. Although both artworks are very different in style, and both artists have made works which are more alike, it is interesting to compare these two, as Goncharova was very much interested in the works of Georgian self-taught artist Niko Pirosmanishvili and was not impressed by cubism on its own, while Kakabadze was experimenting with different styles at the same time.

Hay-Cutters – Nataliya Goncharova, 1910

cutting-hayʻWe have learned much from Western artists, but from where do they draw their inspiration, if not from the East?’. In her 1912s essay on neo-primitivism, Nataliya Goncharova explains her rejection of the west and her interest in old forms of art. Already for several years before 1912, she and her partner Mikhail Larionov were intrigued with folk art, children’s paintings and self-taught artists, such as Georgian Niko Piromanishvili.

As explained by Goncharova, the need to go back to these naive forms of art, are necessary to find new forms.

Moreover, Goncharova was clearly inspired by her own countryʼs traditions and culture, and argued that the folklore colors and surroundings of the East and Russia should be part of modern art in order to create something new: ʻI aspire toward nationality and the East, not to narrow problems of art but, on the contrary, to make it all-embracing and universalʼ.

In her neo-primitivist work of 1910, ʻHay Cuttingʼ, her search for naive forms, the east and parts of the russian nationality can be evidentially traced back. Although the work obviously has elements of Cubism and Gauguin (a symbolist western artist), the rural sight depicts a very Russian subject. Furthermore, the colors, the lines, the flatness and the deformed characters show the spectator Goncharovaʼs inspiration for this artwork: primitive, naive art.


David Kakabadze, Cubist self-portrait, 1914 

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Although both Nataliya Goncharova and David Kakabadze shared their love for the works of Georgian self-taught painter Niko Pirosmani, they differed opinion on several other subjects. For instance, Goncharova stated in her introduction on Cubism in 1912 that the artists had gone too much into theory and, in doing so, had lost the soul of art; however, David Kakabadze believed that in order to find the ʻtrueʼ art, one should study as much as one could about it. As he said while living in Paris in the 1920s: “First Theory, then practice”.

Kakabadze identified himself with masterʼs such as Leonardo da Vinci; as his desire was to not only be a painter, but also a philosopher and a scientist. His theory entailed that all is interconnected, and in order to understand all aspects of life, one ought to study all.

For him his artistic works were both a foundation for, as the result of, his search for knowledge: ʻPainting is nearly the philosophy of natureʼ.

His quest to learn as much about art and life in general already started in 1911 when he received a scholarship to study in St. Petersburg. Although he was more interested in studying at the Academy of Arts, he was not accepted there because his drawings were not well developed yet, however, he did not want to waste time and decided to study Physics. Nevertheless, he did take some classes in drawing at the studio of Lev Dmitriev-Kavkazskii, and painted among his famous ʻMother and Imeretiʼ and ʻSelf-portrait with pomegranatesʼ, his cubist self-portrait (1914).

It is important to note that Kakabadzeʼs cubism is different from European style cubism, such as Pablo Picassoʼs. Although there are some linkages with cubist artis George Braque when it comes to his analytical approach, Kakabadze was not concerned with the form, but rather with colors and unification of the forms. His obsession with color, the expressiveness of color and forms, are very distinct and could be categorized as a form of ʻGeorgian Cubismʼ.

Although both Goncharova and Kakabadze had several different influences, their artwork at times is comparable and at times is not. With Goncharova it is eminent that her artworks have influenced the manner in which Russian modern art developed before she left for Paris after the Bolsheviks took power. However, the influence of Kakabadze on the Georgian modern art field should not be disregarded either. Both had in common their desire to find new art forms, to find a true language of art, and both have attempted so in different ways – Goncharovaʼs neo-primitive and Kakabadzeʼs cubo-futurist influenced artworks are perfect examples of their strategy.

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