Wednesday, December 19, 2012

KINO: The Loneliest Planet. Eine Trekkingtour im Kaukasus mit ungeahnten Folgen.(georgia-insight.eu)

(georgia-insight.eu) Ab 03. Januar 2013 im Kino!

USA/Deutschland 2011
113 Min
digital - 1,66:1 - Farbe - stereo
Originalsprache englisch


Alex, Nica und ihr Bergführer (Bidzina Gujabidze), Foto: Camino Filmverleih
Am 03.01. startet THE LONELIEST PLANET in den deutschen Kinos. In ihrem preisgekrönten Film folgt Regisseurin Julia Loktev zwei jungen Rucksacktouristen, die vor ihrer Hochzeit in den USA eine Reise durch den Kaukasus unternehmen.

Die jungen Traveller Alex und Nica reisen vor ihrer geplanten Hochzeit nach Georgien, um eine Trekkingtour durch den Kaukasus zu unternehmen. Ein einheimischer Bergführer (Bidzina Gujabidze) führ sie in die abgelegene Wildnis und schon bald zeigen sich erste Risse in ihrer Beziehung, ihren Wertvorstellungen bis das Paar sich komplett in Frage stellt.

Der Film thematisiert vordergründig die Beziehung zwischen den jungen Reisenden und zeigt in starken Bildern die eindrucksvolle Landschaft Georgiens. Im Kern ist es eine Geschichte, die von Verrat handelt, versehentlich und absichtlich begangen, von Männlichkeit, Versagen und den Unwägbarkeiten des Verzeihens. 

Einen bedeutenden Part in dem sinnlichen Drama übernimmt dabei die raue Schönheit des Kaukasus selbst:

"...die Smaragdgrünen Berge des Kaukasus sind imposant und dazu samtweich, üppig und zugleich nackt. Man kann sich nirgends verstecken. Es gibt keine Bäume nur grünes Gras, durchzogen von orangenen Schwefelquellen.

Je härter die Emotionen werden, desto bezaubernder wird die Landschaft. Sie hat schon Michail Lermontov bezaubert, Arthur Koestler, Knut Hamsun und nun bezaubert sie uns." (Julia Loktev, Drehbuch u. Regie)

Hintergrund

Die Regisseurin Julia Loktev wurde in Leningrad (St. Petersburg) in Russland geboren. Als sie neun Jahre alt war, emigrierte ihre Familie in die USA. Zu ihren liebsten Erinnerungen zählen Fotos und die Erzählungen der Eltern von einem Urlaub in Georgien und den Wanderungen im Kaukasus:

"Georgien war das Ferienparadies der Sowjetunion, die sprichwürtliche Gastfreundschaft der Menschen ebenso wie die Schönheit der Natur übten eine fast schon magische Anziehungskraft aus." (Julia Loktev)

Nach ihrem Studium reiste Julia Loktev selbst ein halbes Jahr lang alleine durch Zentralasien und stellt sich den Herausforderungen und "Peinlichkeiten" die einem als Fremden in einem Land begegnen, dessen Kultur und Sprache man nicht kennt.


Die männliche Hauptrolle spielt Gael Garcia Bernal, bekannt als Che in "Die Reise des jungen Che" und und Jim Jarmuschs "The Limits of Control". Auf das Filmangebot anwortete Gael Garcia Bernal, er wollte in den Kaukasus reisen, seit er in der Grundschule Lermontows "Ein Held unserer Zeit" gelesen habe".

Der Trekking-Guide wird von dem Georgier Bidzina Gujabidze gespielt.
Der studierte Geologe ist der wohl bekannteste Bergsteiger Georgiens. Er hat über 300 Gipfel in den verschiedensten Ländern der Erde bestiegen, darunter sechs Achttausender. Er ist Präsident des georgischen Alpinistenvereins und trainiert die georgische Nationalmannschaft junger Bergsteiger.

Die Geschichte des Films basiert auf eine Kurzgeschichte "Expensive Trips Nowhere" aus dem Erzählband "God Lives in St. Petersburg" von Tom Bissell, wurde aber von Julia Loktev anhand von eigenen Erfahrungen und Erzählungen weiterentwickelt. Der Film erhielt zahlreiche Preise und Auszeichnungen.

Als Independent Film wird THE LONELIEST PLANET insgesamt in nur 21 Kinos in Deutschland starten. Die großen Städte sind natürlich dabei:
Berlin, Hamburg, München, Freiburg, Stuttgart, Aachen, Dresden, Bremen, Saarbrücken, Wiesbaden...

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Trailer anschauen


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(hollywoodreporter.com) The Loneliest Planet: Film Review

A patience-testing, character-based three hander of pre-marital strife amid spectacular Caucasian wilderness.
Director/screenwriter: Julia Loktev
Cast: Hani Furstenburg, Gael Garcia Bernal, Bidzina Gujabidze

Gael Garcia Bernal and Nani Furstenberg star as adventurers in the ex-Soviet republic of Georgia in Russian-born, Colorado-raised writer/director Julia Loktev's analysis of a relationship imperilled by communication breakdowns.

LOCARNO — A very old story is updated to the trans-globalized 21st century in The Loneliest Planet, the slow-burning, distinctive second feature from Russian-born, Colorado-raised writer/director Julia Loktev following 2006's well-received Day Night Day Night. Widely regarded as one of the more notable films in a generally underwhelming Locarno competition, the Caucasus-set three-hander, while quite demanding festival fare, has some limited commercial prospects thanks to the presence of Mexico's international art-house heartthrob Gael Garcia Bernal in one of the small handful of speaking parts. Not that there's very much dialogue in this steadily taxing analysis of a relationship imperilled by communication breakdowns.

Loosely inspired by Ernest Hemingway's 1936 short story The Short Happy Life of Francis Macomber, itself inspired by an actual incident in pre-World War 2 Africa, and filmed with Gregory Peck in 1947, Tim Bissell's tale Expensive Trips Nowhere forms the basis of Loktev's script (with some crucial alterations.) Each of these narratives involves a couple from North America venturing into an impoverished but scenic corner of the globe, where they hire a local to act as their guide. The male half of the couple reveals his essential cowardice in a crisis situation, after which his lover ends up in the guide's arms.

Here we follow the presumably Mexican Alex (Garcia Bernal) and flame-haired Nica (Israel-based American Hani Furstenberg) on a trip around the ex-Soviet republic of Georgia a few months before their impending wedding. Their gruffly friendly guide Dato (Bidzina Gujabidze) navigates the trio around some varied, extremely beautiful terrain, vast expanses almost devoid of animals or people, with occasional decayed evidence of Soviet-era architectural horrors.

There are various minor culture clashes along the way, but the trip is largely an enjoyable one until a chance encounter with a trio of peasants, one of them casually carrying an automatic weapon across his shoulders. The consequences of this event, which comes just before half-way through the running time, reverberate through all that follows: largely wordless sequences in which Alex very slowly tries to win his way back into the shell-shocked Nica's affections. Loktev and her co-editor Michael build this second half around a series of awkward silences, interrupted at regular intervals by Richard Skelton's surging orchestral score.

But The Loneliest Planet — its title an ironic reference to the Lonely Planet travel-guides so beloved by the type of “adventurous” backpackers which Alex and Nica represent — has one near fatal structural flaw. The pivotal scene involving Alex, Nica and the automatic weapon is much too clumsily handled given its importance in terms of how the story and characterizations are to develop.

In Bissell's story (where both main characters are American), the Alex equivalent gently pushes Nica into the line of fire. Here it's a quick, instinctive movement, which he near instantly rectifies, placing his own forehead in front of the gun. The scene looks over-rehearsed and unconvincing. Other aspects of the scene are also naggingly unsatisfactory, such as the (unsubtitled) dialogue, evidently a discussion of Nica, which precedes the gunplay.

This misfire sequence casts a shadow of implausibility over all that follows. Thus Nica's extended silent treatment of her guilt-consumed fiancé feels more like a scriptwriting contrivance than an organic development of what we've seen up to that point.

But there's no mistaking the skill with which sometime video-artist Loktev and her cinematographer Inti Briones (also one of two camera-operators) combine the couple's quiet movement towards reconciliation — Dato's presence providing a wild-card element — with their arduous physical trek through Georgia's wild landscapes.

Though flawed, The Loneliest Planet is confidently handled and commendably audacious in its deployment of repetition and duration though these techniques are used to such an extent that many viewers may regard the near two-hour picture as another sort of “expensive trip nowhere.”

If nothing else, it does represent a startling change of mood and pace after the frenetically teeming city locations of the claustrophobically suspenseful terrorist character-study Day Night Day Night. Overall The Loneliest Planet isn't any more satisfying than its wildly different predecessor but does confirm that the 42-year-old Loktev, while still some way from the finished article, remains a filmmaker to watch.

Venue: Locarno Film Festival
Production companies: Flying Moon, Parts and Labor, Wild Invention
Cast: Hani Furstenburg, Gael Garcia Bernal, Bidzina Gujabidze
Director/screenwriter: Julia Loktev
Based on a short story by: Tim Bissell
Producers: Helge Albers, Marie-Therese Guirgis, Lars Knudsen, Jay Van Hoy
Executive producers: Dallas Brennan, Shelby Alan Brown, Rabinder Sira, Chris Gilligan, Hunter Gray, Gregory P Shockro
Director of photography: Inti Briones
Production designer: Rabiah Troncelliti
Costume designer: Rabiah Troncelliti
Music: Richard Skelton
Editors: Julia Loktev, Michael Taylor
Sales: The Match Factory, Cologne
No rating, 113 minutes

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1 comment:

Maya Topadze Griggs said...

Luckily this film was showing in Nashville, Tn and I was able to see it a few days ago with my MOm. It has such a slow start that we almost walked out the movie theater. But so glad we stuck through it. I ended up really liking the movie.


maya