Monday, September 11, 2006

Das Zentrum für Literatur- und Kulturforschung des Geisteswissenschaftlichen Zentrums in Berlin wird bis 2009 folgendes Forschungsprojekt verfolgen:

7. Georgien als kulturelles Palimpsest
Verantwortlich: Franziska Thun-Hohenstein (thun@zfl.gwz-berlin.de ),
Bearbeitung: Zaal Andronikashvili
Georgien bildet in der Kaukasusregion einen Grenzraum, dessen Vielzahl von Sujets, Narrativen und Mythen in einem komplizierten Verhältnis zueinander steht, das als Palimpsest aus ethnisch, sprachlich, kulturell und sogar zeitlich unterschiedlichen loci beschreibbar ist. Untersucht wird die Mehrstimmigkeit der überschriebenen und der Überschreibungstexte, die nebeneinander und gleichzeitig existieren. zurück

Quelle: Topographie pluraler Kulturen Europas in Rücksicht auf die 'Verschiebung Europas nach Osten' (Kurztitel: Europa/ Osten)

Zall Andronikashvili hat folgende Artikel verfasst:

Zaal Andronikashvili: Kollektive Identität als Integrationshindernis. Aluda im Spiegel von Muzal

The article reconstructs two models of collective integrity from the Georgian writer Vazha-Pshavela’s Aluda Ketelauri (1888) and its post-modern “remake,” Giwi Margvelashvili’s German novel Muzal (1991), within the framework of Axel Honneth’s theory of recognition and the liberalism?vs.?communitarism debate. In Aluda Ketelauri the community treats the law as sacred, given, and unchangeable. Aluda’s attempts to extend the law’s interpretation by recognizing an alien as equal and treating him as a member of his own community are punished with banishment. This kind of society, which seeks to restore its integrity to the given and unchangeable sacred order, is identified as homeostatic. The transformational model of collective integrity in Muzal, which displays the struggle for recognition of the Muslim Muzal within the Christian community, is no longer based on the restrictive sacred law, but on a law that is subject to voluntary consent, debate, and change by the members of the community. The controversy between liberalism and communitarism (Jürgen Habermas, Charles Taylor, et al.) shows that these two models are concurrent and cannot be placed in an order of historical progression. On the contrary, their dialectical relation still determines modern and even democratic societies. (ZA. In German)

See: http://german.lss.wisc.edu/~monat/issues/972.shtml

No comments: