English: Using architecture as a mirror, the Armenian artist Vahram Aghasyan focuses on cultural and historical processes taking place in his homeland. With photos, videos and installations, he predominantly examines architectural structures stemming from the former Soviet Union, which are now relieved of their functionality, in their present socio-political context. His photo series "Ruins of our time" (2007) depicts deserted bus stops built in the 1960s and 70s. With their experimental concrete casting they today appear as rudiments of traffic planning in a no-man's land. Unused, never completed and with no infrastructural purpose, they do possess relevance in regard to the politics of remembrance as monuments of a history not yet overcome. In these "bus stops monuments", Aghasyan sees the remains of an architecture that must always also be regarded against the backdrop of Soviet monumental architecture. The brief moment of photographic exposure stands in contrast to the monumentality of the stones falling to ruins.
He places a similar focus in his photo and video installation "Ghost City" (2005-2007), which deals with an urban development utopia originating from Soviet times. After an earthquake, a residential district was to be built to make up for the lack of living spaces. The construction works, which began in 1989, were never brought to an end due to the collapse of the Soviet Union. The half-completed building ruins bear witness to the goals of a glorious future that was never reached – now captured in an image of ongoing decay, which the film documentation makes succinct in its persistence and immobility.
Aghasyan's works do not document the failed attempts at launching utopias designed on the drawing board and aimed at doing justice to reality by analytically exploring the reasons for the decline, but via an archaeology of the remaining structures. It is precisely in these documents that the artist sees the unearthly ghost of modernism manifested as a part of Armenian architecture. According to Vahram Aghasyan, modernism will never completely disappear from Armenia, since it has never fully arrived there; it will remain as a witness to an historical break, which in the shortest conceivable time has not only annulled urban construction projects and their architecture, but also contributed to the disappearance of a social form, including its industry, ideology and standing in world politics.
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Deutsch: Der armenische Künstler Vahram Aghasyan stellt über den Spiegel der Architektur die kulturellen und historischen Prozesse seines Heimatlandes ins Zentrum seiner künstlerischen Arbeiten. Anhand von Fotos, Videos und Installationen untersucht er vor allem ihrer Funktionalität enthobene architektonische Strukturen der ehemaligen Sowjetunion in ihrem heutigen gesellschafts-politischen Kontext. Seine Fotoserie "Ruins of our time" (2007) zeigt verlassene Bushaltestellen, deren experimentelle Betongüsse, die zwischen den sechziger und siebziger Jahren gebaut wurden, mittlerweile als Rudimente verkehrspolitischer Planung im Niemandsland stehen. Unbenutzt, nicht fertig gestellt, fern jeder infrastrukturellen Bedeutung, sind sie als Monumente einer nicht einmal beseitigten Geschichte von erinnerungspolitischer Relevanz. In diesen „bus stops monuments“ sieht Aghasyan Überreste einer Architektur, die immer auch vor dem Hintergrund der sowjetischen Monumentalarchitektur betrachtet werden muss. Die Kürze des fotografischen Belichtungsmoments kontrastriert mit der Monumentalität der in Stein zerfallenden Ruinen.
Einen ähnlichen Fokus hat auch die Foto-Video-Installation "Ghost City" (2005-7), die sich mit einer städtebaulichen Utopie der Sowjetzeit beschäftigt. Nach einem Erdbeben sollte ein Wohnviertel errichtet werden, um die Wohnungsknappheit zu bewältigen. Die im Jahre 1989 begonnenen Bauarbeiten wurden durch die Auflösung der Sowjetunion nie abgeschlossen und so zeugen die halbfertigen Bauruinen von nie erreichten Zielen und einer glorreichen Zukunft, die nun in einem Anblick fortdauernden Zerfalls festgehalten ist, dessen Persistenz und Unbeweglichkeit wiederum durch die filmische Dokumentation prägnant wird.
Aghasyans Arbeiten dokumentieren die gescheiterten Versuche der Lancierung von auf dem Reißbrett entworfenen wirklichkeitsgerechten Utopien nicht durch eine analytische Recherche nach den Gründen des Niedergangs, sondern über eine Archäologie der verbliebenen Bauten. Gerade in diesen Dokumenten sieht der Künstler das geisterhafte Gespenst des Modernismus als Teil der armenischen Architektur manifestiert. Laut Vahram Aghasyan wird der Modernismus nie vollständig aus Armenien verschwinden, da er nie vollständig angekommen ist, und als Zeugnis des historischen Bruchs bestehen bleiben, der in kürzest denkbarer Zeitspanne nicht nur städtebauliche Projekte und ihre Architektur annulierte, sondern eine Gesellschaftsform inklusive ihrer Industrie, Ideologie und weltpolitischen Bedeutung verschwinden ließ.
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